Sound Museum

The basis of the museum is a unique collection of self-made music instruments created by musicians for the performance of their works, soundscapes, interactive sound card of St.Petersburg as well as Russia’s only one collection of author’s graphic scores. Concerts: Experimental music, sound art, noise, avantgarde, improvised and electroacoustic music.

The Museum of the New Academy of Fine Arts

About

The Museum was founded by pioneer of Saint Petersburg’s neoacademism Timur Novikov in 1993. The Museum organaizes exhibitions of artists who took a part in activity of the New Academy: T.Novikov, G.Gurianov, O.Kotelnikov, O. Tobreluts and other like-minded artists.

The Pons per Styx Gallery

«The Pons per Styx Gallery» is an author’s gallery founded by Vadim Voinov in 1994 as a part of Museum of nonconformist art supported by The State Russian Museum. The exhibition featuring pieces created in Functiocollage style. Functiocollage differs from standard collage by combining not the appearance, but the meaning of objects. Thus to understand each piece one needs to recognize the objects and the relationship between them. In general the exhibition metaphorically tells the Modern History of Russia.

Navicula Artis

Navicula Artis

Every exhibition in the gallery is conceived and implemented as a full value conceptual project, in which the space and the narrative intrigue are every time comprehended anew.
Here artists are involving in the field of actual art criticism and gain an impulse for co-creating.

Email: navicula@mail.ru

History

The Navicula Artis gallery appeared on the map of Saint-Petersurg in 1992, when a group of graduates of History of Art department of Saint-Petersurg State Univercity was allowed to arrange their exhibitions in the White Hall of Nikolaevsky Palace of Labor, where the first curator of the gallery Ivan Chechiot started to realize his conceptions.

Thereat in early 90th was determined the style of the gallery, which was significantly different of another existed exhibition spaces. Every vernissage in the gallery became the special event, acted out like an theatrical performance.

That time was incredible when art expert or curator became a creator, but this very circumstance attracted artists from Saint-Petersburg and Moscow to collaborate with the gallery. Here they could be included in the field of of actual art criticism and gain an impulse for co-creating.
Besides exhibitions in the Palace of Labour, there gallery was allocated till 1998, there are a lot of outside performances.

Истоки «поездок» или «прогулок», любимых затей галереи, оригинальны и не связаны ни с жанром московских концептуальных «поездок за город», ни с жанром «инспекций». Их исток — в излюбленном для ленинградских искусствоведов фланировании, хождении по городу и окрестностям, в которое включается и любознательное знакомство с местными достопримечательностями, и игра в робинзонаду и просто приятное времяпрепровождение с выпиванием и болтовней. Если же обратиться к литературному опыту — то это петербургская классика, не требующая даже особых комментариев.

В 1998 году Navicula Artis обосновалась на «Пушкинской-10», что фактически стало ее новым рождением, поскольку возможности некоммерческой организации выставок во Дворце Труда к тому времени уже не было. За время существования галереи было организовано более ста выставок, двух десятков коллективных акций — прогулок и поездок, а также литературные чтения и просто мероприятия.

О галерее

Галерея много работает с молодыми художниками, открывая их петербургской публике. Так в 1999 году состоялось открытие выставки Олега Хвостова, ставшего одним из любимых художников галереи, прошла первая заметная выставка Игоря Брякилева «Из сада в сад» (куратор Александр Степанов), а в 2002 году — выставка Олега Шагапова «No smoking!» (кураторы Глеб Ершов, Андрей Клюканов). Значительными по экспозиционному размаху и новизне концепции стали выставки Петра Швецова «Аэропланы», специально для которой на потолке галереи была написана гигантская фреска, и Петра Белого «Сны вахтерши», преобразившая пространство выставочного зала в одну тотальную инсталляцию (первый масштабный опыт его работы в этом жанре). Кроме того, галерея постоянно привлекает к участию художников, выступающих на кураторском поприще.

Несколько проектов, ставших громкими событиями в современной художественной жизни Петербурга, были осуществлены Юрием Александровым: «Читальный зал. Без Гутенберга» — однодневная выставка-акция, где были собраны рукописные раритеты, образцы народного книжного творчества, подпадающие под определение «книга художника»; «Кунстлагерь. Ручные вещи» — выставка-провокация по отношению к современной парадигме искусства-объекта (Ершов, Клюканов) и выставка-мистерия «Последний ужин» с ритуальным поеданием макарон и демонстрацией книг-уникатов самого Александрова.
В рамках ежегодного фотомарафона серию концептуальных выставок курировал Дмитрий Пиликин. В частности, он выступил куратором нескольких выставок Дмитрия Шубина, а также современных петрозаводских художников и совместной русскофинской выставки фотографии «Memento mori».